Herinneringen aan de dienstplicht bij de Luchtmacht
Martin van der Linden

Zo af en toe wordt de auteur op onverwachte momenten aangesproken door vreemden met de vraag: “Zeg, ken ik u niet ergens van, uit Nijmegen?” En dat klopt dan. Martin van der Linden was van 1972 tot 1996 instructeur op de LIMOS-kazerne te Nijmegen waar de dienstplichtigen van de luchtmacht de opleiding voor de LB, Luchtmacht Beveiliging, volgden.

Iedere dienstplichtige, maakt niet uit waar en bij welk krijgsmachtonderdeel hij diende, heeft herinneringen aan de eerste dag in dienst en zijn opleiding. Sommige weten het nog in detail maar voor menigeen is het grootste deel van de toenmalige avonturen weggezakt. En dat is het sterke punt van het boek van Van der Linden, die heeft zo vaak rekruten opgeleid en volgens een vast stramien, die weet precies wanneer en waar er wat gebeurde. En dat beschrijft hij met verve.

Drie maanden duurde de opleiding tot LB 'er en de auteur start op dag één en houdt op als de lichting opgeleid is en naar de parate hap vertrekt. In die maanden is heel wat gebeurd. Van je arm lek laten prikken voor immunisaties, PSU halen, rangen en standen leren en exerceren tot schieten en bivak draaien en beveiligen aan toe. Alles met het doel een goede LB 'er te worden. Van der Linden heeft het zelfs een paar maal over de toekomstige collega's.
Die werden stevig aangepakt bij tijd en wijle. Nog even naar de kazerne lopen via een prachtige route over de Zeven Heuvelen bijvoorbeeld. Streng gecontroleerd werd er op de soldatenkamers, wat niet wegneemt dat er ook af en toe met de brandslang werd gewerkt, andere lol getrapt en een biertje genuttigd op de kamer. Dat laatste was weer niet toegestaan en dat doet vermoeden dat de auteur toch vooral zijn beginjaren als instructeur als uitgangspunt heeft genomen. Zelf lustte hij ook best een pilsje maar deed dat uit het zicht in de onderofficiersmess. Er mocht wel meer niet op het LIMOS, te laat wegblijven en dan over het hek heen klimmen. Wie gesnapt werd door de wacht stond een onvermijdelijke douw te wachten.
Omdat Nijmegen nu een keer Nijmegen is en de Vierdaagse had (en heeft), is er ook een hoofdstuk dat de bemoeienissen met het onderbrengen van buitenlandse militairen behandelt.

Paperback, 146 pagina's, illustraties in zwartwit en kleur Uitgeverij Free Musketiers, www.freemusketeers.nl