Handboek voor de dienstplichtig Soldaat B.D.
Michiel Hegener en Frank Oosterboer

Een boek van jezelf recenseren, dat is de slager die zijn eigen vlees keurt. Als schrijver van dit stukje (Frank Oosterboer) kun je daar beter niet aan beginnen. Althans....wat betreft de waardering van het boek. Wat ik wel kan bespreken is hoe het boek tot stand kwam en wat de inhoud is.

Drie jaar geleden een mailtje van Michiel Hegener met de vraag: “Wordt het niet eens tijd voor een boek over de dienstplicht?” Dat vond ik al geruime tijd. En dan speciaal een boek over de mannen die hem tijdens de Koude Oorlogsjaren vervulden. Tot op dat moment was er nooit serieuze aandacht aan besteed. Een kleine anderhalf miljoen man die bij de landmacht mochten dienen, het leek soms of het nooit gebeurd was. Michiel en ik werden het al snel eens hoe we dat boek wilden vormgeven en wat de inhoud zou moeten zijn. De inhoud zou een aha-erlebnis moeten opleveren voor de lezer, herinneringen oproepen aan de eigen diensttijd.

Het moest een boek voor en door dienstplichtigen worden. Daartoe interviewden we ruim 50 oud-dienstplichtigen, waarvan de oudste lichting 52-3 was. De jongsten kwamen uit de jaren '90. Uit de interviews verzamelden we citaten die weer bij elkaar kwamen in de thema's. Een aantal thema's moesten er gewoon in, zoals keuring, de eerste dag, oefenen, afzwaaien. Maar andere thema's ontstonden doordat er genoeg en interessant materiaal was, matennaaiers bijvoorbeeld en couveusevaandrigs. Zodoende ontstonden er 60 thema's waarin ook aandacht geschonken wordt aan de inzet en legering buiten de landsgrenzen. Van de bijna-oorlog in Nieuw-Guinea tot legering in Duitsland. Waar het kan is het licht humoristisch, waar het moet serieus.
De thema's gaan vergezeld met foto's die we van de geïnterviewden maar ook van enkele webmasters van dienstplichtigensites kregen. Foto's die soms heel bijzonder zijn maar die ook in je eigen plakboek hadden kunnen voorkomen.

Die 60 thema's vullen niet het hele boek. Net als in het echte Handboek Soldaat is er een naslaggedeelte, dat uiteenvalt in twee delen. In Achtergronden staan artikelen over de dienstplicht, wie er in dienst moest of juist niet, de mening van beroeps over dienstplichtigen en andere artikelen die de dienstplicht en zij die hem vervulden uitdiepen. Het laatste deel van het boek heet Terug naar toen. Hierin een artikel over wat er te doen is in het reünie- en re-enactmentgebeuren. Wie nog eens zijn oude kazerne wil bezoeken kan hier naslaan of dat nog kan en hoe. Voor wie sportief is aangelegd zijn er twee fietsroutes opgenomen langs (voormalige) kazernes en andere objecten van vroeger militair belang.

Gebonden (flexicover), 272 pagina's, rijk geïllustreerd in kleur en zwartwit Uitgeverij Thoth, www.thoth.nl