Die goeie ouwe diensttijd
Hoe ze van vader een man maakten
Jack Botermans en Wim van Grinsven

Die goeie ouwe diensttijd (wel een erg oubollige, oud-bollige!, titel maar de uitgeverij heeft een hele reeks boekjes met dit soort titels) volgt het stramien van de diensttijd en is opgezet aan de hand van thema’s. Wat is logischer dan te beginnen met de opkomst en te eindigen met afzwaaien en herhaling? Eigenlijk niets en de auteurs doen het ook zo. In vlot tempo worden zo een kleine veertig thema’s behandeld waarbij de nadruk op beeld ligt. Jack Botermans fotografeerde een flinke hoeveelheid militaire voorwerpen met hoge nostalgiefactor. Aangevuld met privé foto’s uit de eigen collectie of van kennissen die ook het legergroen mochten dragen. Het grappige van die laatste foto’s is dat het net lijkt of je naar je eigen fotocollectie uit die tijd zit te kijken en dat ze aldus een hoog aha-gehalte hebben.
De teksten werden verzorgd door Wim van Grinsven en zijn nogal summier. Het geschreven woord wordt aangevuld met een eens in de zoveel pagina’s terugkerende kolom soldatenjargon, waarvan een flink deel nog bekend voorkomt. Zodoende bevat het boek ook een klein soldatenwoordenboekje.

De toon is licht en luchtig en wat spottend hier en daar, maar nergens schamper. De auteurs laten ook duidelijk weten dat de diensttijd volgens hen geen verloren tijd was. Het was: “Een overgangsperiode van mannen onder elkaar, waarin je opnieuw werd gevormd; klaar voor de maatschappij met al zijn uitdagingen.” Dat klinkt haast of er een wervingscampagne van de landmacht geciteerd wordt maar bevat wel een kern van waarheid voor veel oud-dienstplichtigen.

Harde kaft, full color, 96 pagina’s, Uitgeverij Terra Lannoo, www.terralannoo.nl