Allemaal Fillers
Quinten de Zeeuw

In 2014 verscheen Allemaal Fillers en eind 2017 volgde uitgave als grote letterboek. Het is deze laatste versie die hier wordt besproken.

Het boek van De Zeeuw vertelt de belevenissen van dienstplichtig militair Quinten de Zeeuw in de ik-vorm. De auteursnaam is echter het pseudoniem van een oud-soldaat van de verbindingsdienst. Het waarom hiervan? Daarnaar is het gissen. Mogelijk het onverbloemde dienstplichtigen taalgebruik dat misschien moeilijk ligt in de woonplaats van de auteur, die daar raadslid is voor een christelijke politieke partij.

Quinten de Zeeuw is pas zes weken in dienst en moet 's nachts in zijn eentje bij de Legerplaats Ossendrecht een geheimzinnige bunker bewaken. Er volgt een overval en De Zeeuw ziet kans een pakketje bij zich te steken, ook al brengt hij het er ternauwernood levend vanaf. In plaats van dat pakketje naderhand te overhandigen aan zijn meerderen, doet hij er het zwijgen toe. Hij ziet het als een verzekering tegen nog meer ellende. Maar juist hierdoor wordt hij onderwerp van aandacht van allerlei schimmige types en meer dan eens loopt zijn leven gevaar. Deze actie en gedachtegang van De Zeeuw zijn uiterst onlogisch, maar veel andere spannende boeken kennen ook dit soort constructies. En zonder dit......geen verhaal immers.
Dat verhaal leest grotendeels lekker vlot, want op enkele onnodig lange uitweidingen na heeft De Zeeuw een aardige schrijfstijl. De sterkste punten van het boek vormen de tekening van de tijdgeest midden jaren zestig en de beschrijving van het dienstplichtigenleven. Lekker herkenbaar voor wie ook de dienst moest vervullen.

Twee dingen zijn echter jammer en doen afbreuk aan het boek. Inhoudelijk zijn er foutjes zoals het voorkomen van de Generaal Winkelmankazerne waar De Zeeuw naar wordt overgeplaatst eind 1964. Het zal dan nog negen jaar duren voordat de Legerplaats Nunspeet deze naam krijgt. Dat zal de meeste lezers weinig deren, vervelender zijn de vele taalfouten en de ongecorrigeerde afbrekingen aan het eind van een regel. Zo wordt minstens acht keer het woord beetje afgebroken als bé-tje. Slordig, niet alleen voor een boek voor de gebruikelijke prijs, maar zeker voor een van bijna 40 euro. Geen redenen echter het boek links te laten liggen voor wie een spannend boek wil lezen en de geur van het dienstplichtigenleven nog eens wil opsnuiven, in grote of in (minder prijzige) kleine letters.

Gebonden, 966 pagina's, grote letter-boek, € 39,95. Ook leverbaar in normale lettergrootte als paperback voor € 18,95, Uitgeverij Aspekt, www.uitgeverijaspekt.nl